De tre sanser

Følesans (taktile sans)

Kropskontakt, hud mod hud; amning/flaske, puslebord, badning. Varme, kulde. Runde og spidse ting. Dernæst kommer det ved at røre med hænder, fødder, hele kroppen. Gå med bare tæer på forskellige overflader (børn og voksne skulle altid have bare fødder!), spise med fingrene, male med fingrene, ælte dej. Trille på benene af en voksen, kærlige klap på hele kroppen.

Børn som er taktilt understimuleret vil typisk bøvle og bakse med tøjet og kan reagere kraftigt på tekstiler (mærket i nakken kradser altid, følelsen af tøj mod kroppen føles ubehageligt). Barnet opsøger ikke aktivt fysisk kontakt. Disse børn misforstås ofte pga. pludselige vredesudbrud og/eller afstandstagen til andre børn/voksne. Balance og følelsesliv hænger unægtelig sammen!

Labyrintsans (vestibulære sans)

Vores indre vaterpas/balance apparat. Stimuleres hver gang barnet bevæges; gynge, dreje, trille, rulle, kolbøtter, snurre, have hovedet ned af, stopdans og en ordentlig svingtur i hængekøjen.

Børn som f.eks ofte bliver køresyge, svært ved at koordinere arme og ben, er kluntede, svært ved at gå på en lige streg på gulvet forlæns eller baglæns kan have gavn af at få den vestibulære sans stimuleret. En bedre balance giver på sigt bedre koncentration og barnet får selvværd og selvsikkerhed på at kunne stå bedre fast - både fysisk og psykisk.

Muskel og ledsans (kinæstetiske sans)

Hvordan føles det at hoppe, sidde på hug, løfte en spand, trække en kælk, skubbe en gynge, bære en tallerken? Det er en fornemmelse for hvor muskler og led er i forholdt til hinanden – en fornemmelse af os selv og vores krop. Muskel-ledsansen sidder i alle muskler, sener, led og ledkapsler. Ved at gentage bevægelser igen og igen lærer barnets hjerne, hvor legemsdelene befinder sig (hånden som suttes på, tæerne som findes igen og igen), hvad og hvordan de bruges - og med præcis dén muskelkraft der skal til.

Led bøjes vha musklerne – for at stimulere muskel-ledsansen skal der bøjes, strækkes, hives, skubbes og bæres med kroppen.

Balance, kropsbevidsthed, rum-retningsfornemmelse udvikles også ved stimulation af denne sans.